Docenten van het vak management aan hogescholen zien steeds vaker in hoe belangrijk het is dat hun studenten niet alleen kennis van management krijgen, maar ook competenties op managementgebied verwerven. In dit boek spelen de vaardigheden een belangrijke rol in relatie tot de behandelde theorie. Daarmee sluit het nauw aan op de essentie van het vraaggericht en competentiegestuurd onderwijs. In Managementvaardigheden en op het daarbij behorende Pearson XTRA worden essenti\xeble managementbegrippen gecombineerd met oefeningen voor alle cruciale vaardigheden die studenten moeten beheersen, en waarmee ze hun persoonlijke managementvaardigheden kunnen verbeteren. Het boek is opgebouwd uit vier delen. Na de inleidende hoofdstukken in het eerste deel, waarin wordt uitgelegd wat management inhoudt en wat algemene communicatiestrategie\xebn zijn om managementvaardigheden te verbeteren, wordt in het tweede deel stilgestaan bij het zelfbewustzijn van de manager, de invloed van het omgaan met stress en tijd en de betekenis van normen en waarden voor leiderschap. De overige hoofdstukken zijn ingedeeld volgens de traditionele functies die management vervult: plannen, organiseren, leidinggeven en bijsturen. Deze zijn verdeeld over de twee resterende blokken, namelijk het managen van medewerkers, zowel individueel als in groepen, en het leidinggeven aan verandering en ontwikkeling van organisaties. De vierde editie van Managementvaardigheden is op veelvuldig verzoek tot stand gekomen. In de derde editie was het boek al op een aantal punten drastisch aangepast (waaronder de opbouw in de vier hiervoor vermelde blokken). Aldus is een compacter boek gerealiseerd met een logischer opbouw. In deze vierde editie is het aantal Nederlandse en Europese voorbeelden en praktijksituaties toegenomen. Elk hoofdstuk start met een actuele managementcase uit de praktijk van alledag. Hierdoor is de herkenbaarheid en toepasbaarheid verder ontwikkeld.