Veelgestelde vragen

Een vraag over kopen, verkopen of de site zelf? Onderstaand alle antwoorden. Check ook de informatiepagina voor kopers en verkopers voor een samenvatting. 

  • Betaal ik verzendkosten als ik nieuwe studieboeken koop?

    • Kopen nieuw

    Voor de levering van nieuwe studieboeken werken we samen met partnersite bol.com. Bij bestellingen onder de 20 euro bedragen de verzendkosten standaard € 1,95. De bezorging is gratis wanneer je lid bent van Bol Select of wanneer je voor meer dan 20 euro bestelt.

  • Hebben jullie studiemateriaal voor alle niveaus en richtingen?

    • Kopen nieuw
    Ja, dat hebben we. Voor de levering van nieuw studiemateriaal werken we samen met gespecialiseerde partners. Het voordeel is dat we naast een scherpe prijs op deze manier ook een zeer groot aanbod kunnen bieden. Voor nagenoeg ieder niveau en iedere richting kan je dus kopen wat je nodig hebt.
  • Hoe koop ik voordelige 2dehands boeken?

    • Kopen tweedehands

    Dit kan eenvoudig door te zoeken naar de titels die je nodig hebt. Na het zoeken ga je door naar de pagina met zoekresultaten. Bij de getoonde boeken op deze pagina staat meteen of ze tweedehands worden aangeboden. Zo ja, klik erop en je komt direct op de boekdetailpagina uit. Op deze pagina heb je vervolgens twee mogelijkheden.

    Optie één

    Je klikt op de naam van een medestudent die via onze site verkoopt. Vervolgens kan je de boeken, die wilt kopen, toevoegen aan het winkelmandje. Nadat je hebt afgerekend sturen we de verkoper jouw bestelling en adres. Plus het verzoek om jouw bestelling in uiterlijk drie dagen te versturen.

    Optie twee

    Schaf tweedehands exemplaren aan door te klikken op het getoonde aanbod van onze aangesloten partners. We laten namelijk in één oogopslag zien waar je in héél Nederland het voordeligst uit bent. Op de site van partners als bol.com en Bookmatch kan je de aankoop verder voltooien.

  • Hoe lang kan het duren voordat ik het boek ontvang?

    • Kopen tweedehands

    We verzoeken de verkoper om jouw bestelling uiterlijk drie dagen na het bestelmoment te versturen. Bevestigt de verkoper de verzending niet binnen dit termijn, dan ontvangt hij een reminder. Doorgaans ontvang je de boeken dus snel, maar houd er rekening mee dat het soms ook langer kan duren.

  • Ik zie ook aanbod van andere webwinkels staan, hoe zit dat?

    • Kopen tweedehands

    Naast het aanbod van gebruikers die via onze eigen site verkopen, zoeken we ook voor je op andere sites. Als het boek dat je zoekt op andere sites tweedehands wordt aangeboden, zetten we die ook bij de zoekresultaten. Daarbij wordt altijd het meest voordelige exemplaar getoond. Zo zie je in één oogopslag waar het studieboek, in heel Nederland, het voordeligst verkrijgbaar is. Als je op de vermelding klikt, kun je direct het boek aanschaffen op de betreffende site.

  • Kan ik ook digitale boeken / e-books kopen?

    • Kopen tweedehands
    • Kopen nieuw

    Dit is niet mogelijk. De website is ingericht voor het verhandelen van papieren exemplaren. Dat e-books nog niet via onze site te bestellen zijn, is een bewuste keus. Op dit moment is het aanbod digitaal lesmateriaal minimaal en is het aanbieden niet zinvol.

  • Moet ik ingelogd zijn om te kunnen kopen?

    • Kopen tweedehands

    Nee hoor, je kunt ook zonder in te loggen contact opnemen met een verkoper. Om het je makkelijk te maken, sturen we je na je koopverzoek een e-mail. In deze e-mail staat dat we een voorlopig koopaccount voor je aangemaakt hebben en hoe je kunt inloggen. Met dit koopaccount is het contact opnemen met verkopers nog makkelijker. Je eigen gegevens hoef je namelijk niet opnieuw in te voeren als je bent ingelogd.

  • Na mijn betaling ontvang ik de bestelling niet, wat nu?

    • Kopen tweedehands

    Soms duurt het wat langer voordat je als koper je aankoop binnen krijgt. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wellicht is de verkoper ziek of om een andere reden niet in staat je boeken snel op de bus te doen. Raak daarom niet binnen een paar dagen al in paniek.

    Wij vragen de verkoper om te bevestigen dat hij jouw bestelling heeft verzonden. Doet hij dit niet, dan sturen we eerst een reminder. Blijft een reactie vervolgens nog uit, dan vervalt de bestelling en krijg jij automatisch je geld terug. Sowieso betalen we de verkoper pas als jij via de site akkoord geeft om de bestelling af te ronden.

  • Zijn jullie zelf een winkel waar ik langs kan komen?

    • Kopen tweedehands
    • Kopen nieuw
    Nee, wij bestaan ‘alleen’ op internet. We hebben geen vestiging waar studieboeken zijn opgeslagen en waar je langs kunt gaan om ze aan te schaffen. Je kunt kopen van andere gebruikers of bij onze aangesloten partnersites. Zo veel aanbod zou je niet eens kwijt kunnen in een winkel!
  • Hoe schaf ik nieuwe boeken aan?

    • Kopen nieuw

    Dat is simpel. Zoek het boek dat je nieuw wilt aanschaffen. Klik daarna op het gewenste boek die tussen de zoekresultaten staat, je gaat dan naar de detailpagina van het boek. Op die pagina staat een button ‘koop nieuw’. De button verwijst direct door naar onze partnerwebsite bol.com, waar je jouw bestelling af kunt ronden. Met bol hebben wij afspraken die ervoor zorgen dat jij nieuwe studieboeken snel in huis hebt tegen een scherpe prijs.

  • Hoe zit het met de studentenkorting op nieuwe boeken?

    • Kopen nieuw

    Je ontvangt vijf procent studentenkorting wanneer je bij een van onze aangesloten partners nieuwe exemplaren koopt. Niet over alle boeken wordt de korting verstrekt, daarom wordt het op de productpagina's aangegeven of je 'm met korting kunt aanschaffen. Verder geldt het voordeel wanneer je minimaal twee Nederlandstalige studieboeken bestelt. Ook vereist de vaste boekenprijs dat je de korting alleen mag ontvangen wanneer je de studieboeken daadwerkelijk nodig hebt voor je HBO of universitaire studie. Om die reden dien je aan te geven op welke onderwijsinstelling je studeert en in welk jaar. Je kunt dit aangeven op een formulier dat je vanzelf tegenkomt tijdens het bestelproces op de websites van onze partners.

  • Is de betaling en verzending wel veilig?

    • Kopen nieuw

    Veilig is het zeker. Onze partners, die de levering van je bestelling verzorgen, werken met goed beveiligde inlog- en betaalsystemen. Zo kun je op de website van onze partners afrekenen met iDeal of zelfs achteraf per acceptgiro betalen als je dat wilt. De bezorging doet PostNL, doorgaans al de dag na je bestelling.

  • Ik ben mijn wachtwoord vergeten

    • Helpdesk

    Geen nood, we kunnen een nieuw wachtwoord opsturen naar het e-mailadres waarmee je bij ons bekend bent.

  • Help, ik kan niet inloggen. Wat nu?

    • Helpdesk

    Onderstaand de mogelijke oplossing wanneer je niet in kunt loggen:

    • Gebruik een moderne browser. Onze website maakt gebruik van de nieuwste technieken. Gebruik daarom een recente versie van Internet Explorer, Edge, Chrome of Firefox. Lukt het niet om op je telefoon of tablet in te loggen? Probeer het dan op je PC.
    • Zet je cookies aan. We hanteren bij de website cookies. Deze moet je dus inschakelen bij het gebruiken van tweedehandsstudieboeken.nl, dit kan in Internet Explorer door:
      - Kies 'Internet Opties' in het tabblad 'Extra' - Selecteer het tabblad 'Privacy' - Selecteer 'Standaard'. Je cookies staan nu ingeschakeld.
    • Voeg onze site toe aan je firewall. Voeg "www.tweedehandsstudieboeken.nl" toe aan de 'trusted sites' van je firewall. Je kan ook de firewall uitschakelen. Het is echter wel aan te raden deze weer aan te zetten wanneer je klaar bent op onze site.
    • Leeg je internetcache en historie. Het kan zijn dat de internetcache of internethistory de reden is. Verwijder daarom de internetcache en historie van je internetbrowser.
    • Controleer de tijd van je computer. Zet de tijd op je computer / tablet gelijk met de lokale tijd. Hierdoor levert het verwijderen van de eerder genoemde cookies geen problemen op.
  • Ik ontvang geen email of activatiemail van jullie

    • Helpdesk

    Als je geen email van ons lijkt te ontvangen is dit vervelend, maar niet onoverkomelijk. Controleer allereerst je ongewenste berichten/junk mail/spam mail. Staan daar berichten van TweedehandsStudieboeken.nl tussen geef dan aan dat het niet om spam mail gaat, zo zal je in de toekomst onze e-mails normaal ontvangen.

    Het kan ook zijn dat we in het verleden mails naar je hebben verstuurd, maar dat we deze niet bij je mailprovider konden afleveren omdat er een storing was. Log dan in op je account en je krijgt dan direct de vraag om je emailadres te wijzigen. Vul dan het emailadres in waar we je in de toekomst op kunnen mailen (en waar je dan ook mee kunt inloggen op onze website). Vanaf dat moment kunnen we je weer e-mails sturen die ook bij je zullen arriveren.

    Als je een Microsoft Hotmail, Live Hotmail, MSN of Outlook.com e-mailadres hebt kan je ook nog het volgende uitvoeren waardoor onze mails bij je zullen aankomen:

    1. Controleer je geblokkeerde afzenders: controleer of onze emailadressen niet in je geblokkeerde afzenders opgenomen zijn. Dit kan je vinden door vanuit je Postvak In te klikken op het radertje icoon (rechtsboven, naast je naam) -> meer e-mailinstellingen -> Veilige en geblokkeerde afzenders -> geblokkeerde afzenders. Staan daar een of meerdere emailadressen eindigend op @tweedehandsstudieboeken.nl tussen, verwijder deze dan.
    2. Voeg onze adressen toe aan je veilige afzenders: zo weet Hotmail dat je onze emails voor jouw inbox niet moeten tegenhouden. Dit vind je door vanuit je Postvak In te klikken op het radertje icoon (rechtsboven, naast je naam) -> meer e-mailinstellingen -> Veilige en geblokkeerde afzenders -> veilige afzenders. Voeg daar @tweedehandsstudieboeken.nl aan toe.

    Als de activatiemail niet in je spamfolder te vinden is, neem dan contact met ons op en dan sturen je we een nieuwe mail om je account mee te activeren. Als je een Microsoft Hotmail, Live Hotmail, MSN of Outlook.com hebt, vermeld dan ook dat je ons hebt toegevoegd aan je veilige afzenders zoals hierboven beschreven.

  • Ik heb een resetcode aangevraagd, maar die werkt niet

    • Helpdesk

    Wellicht heb je meerdere keren een resetcode aangevraagd. Dan heb je ook meerdere mails ontvangen met daarin een code. Gebruik altijd de gegevens uit de mail die hoort bij de laatste keer dat je een nieuw wachtwoord hebt aangevraagd. Zeer waarschijnlijk is het daarmee opgelost.

  • Ik wil mijn account verwijderen

    • Helpdesk

    Jouw account verwijderen kan eenvoudig hier na het inloggen. Let op, het verwijderen van je account is niet meer terug te draaien!

  • Hoe kan ik betalen?

    • Kopen tweedehands

    Je kunt jouw bestelling veilig en snel betalen per iDeal. Hier zijn alle grote Nederlandse banken bij aangesloten en iDeal wordt door nagenoeg alle webshops gebruikt.

  • Wat kost de verzending?

    • Kopen tweedehands

    Als koper betaal je een verzendbijdrage van €3 per bestelling bij een bepaalde verkoper. Stel dat je dus meerdere boeken bij één verkoper koopt, dan betaal je eenmaal de verzendbijdrage. Koop je boeken bij bijvoorbeeld twee verkopers, dan betaal je twee keer €3.

  • Hoe kan ik een tweedehands boek retourneren

    • Kopen tweedehands

    Je kunt tweedehands studieboeken retour sturen via de detailpagina van de bestelling. Daar zie je welke boeken je hebt aangeschaft en kun je aanvinken welke boeken uit de bestelling je retour wilt sturen. Let op, doe dit binnen veertien dagen en ook voordat je akkoord geeft op de bestelling, want na je akkoord is de bestelling afgerond en is retour sturen niet meer mogelijk.

  • Hoe zit het met de verzending?

    • Kopen tweedehands

    Na jouw aankoopverzoeken we de verkoper de bestelling per post naar je te sturen. Daar hoef jij als koper verder niets voor te doen. Je krijgt een bevestiging als de verkoper aangeeft dat hij de bestelling heeft verzonden.   

  • Kan ik een geplaatste bestelling annuleren?

    • Kopen tweedehands

    Een eenmaal geplaatste bestelling kan je niet direct annuleren. Dit komt omdat we de verkoper vragen om de bestelling zo snel mogelijk naar je te sturen. Wel kan je, na ontvangst van de bestelling, een retourzending aanmaken.

  • Betaal ik nog kosten aan ons als website?

    • Kopen tweedehands

    Je betaalt als koper een kopersbijdrage van €1 per boek dat je koopt. Je ziet deze bijdrage vanzelf staan in het winkelmandje. Door deze bijdrage kunnen we de kosten die we als website hebben dragen.

  • Moet ik een account hebben voor ik begin met aanbieden?

    • Verkopen

    Nee, je kunt gewoon beginnen met plaatsen. Bij het plaatsen krijg je vanzelf de gelegenheid om in te loggen of je aan te melden.

  • Hoe plaats ik studieboeken?

    • Verkopen

    Heel simpel, je klikt in het menu op ‘studieboeken verkopen’ en kan vervolgens direct studieboeken toevoegen. Bij het toevoegen kijken wij welke gegevens we van het boek hebben. Die zetten we er automatisch bij. De resterende informatie, net als de staat en je vraagprijs, vul je zelf in. Met het doorlopen van de stappen, staat jouw aanbod in een mum van tijd online.

  • Hoe verloopt de koopprocedure?

    • Verkopen

    Bezoekers kunnen het gewenste boek direct in het winkelmandje toevoegen. Ook kunnen bezoeker op jouw persoonlijke verkooppagina terecht komen. Op deze pagina kunnen jouw studieboeken gemakkelijk toegevoegd worden aan het winkelmandje. Na betaling ontvang jij automatisch een bericht van de bestelling, waarvan de details en het adres van de koper ook in jouw account staan. Vervolgens is het aan jou om de boeken op te sturen en deze verzending te bevestigen.

  • Wanneer krijg ik de opbrengst van mijn verkochte boeken?

    • Verkopen

    We vragen de koper de ontvangst van de door jouw verstuurde boeken te bevestigen. Na deze bevestiging maken we het geld naar je over. Wanneer de bevestiging van de koper uitblijft, dan sturen we hem een herinnering. Horen we ook dan niks, dan gaan we er na 14 dagen vanuit dat de bestelling akkoord is en betalen we je uit. Gelukkig is dat een uitzondering en volgt doorgaans eerder de uitbetaling.

  • Wat is verzendgarantie en wanneer krijg ik het?

    • Verkopen

    Bij verzending via PostNL met track en trace heb je recht op verzendgarantie. Dat houdt in dat je alsnog de uitbetaling van de verkochte boeken ontvangt. Regel hierbij is dat je vooraf bij PostNL geïnformeerd dient te hebben naar het niet aankomen van de verzending en hier bewijs van kunt tonen aan onze klantenservice.  

  • Er staan boeken in mijn account op inactief, hoe zit dat?

    • Verkopen

    Dit kan verschillende oorzaken hebben. Wanneer iemand interesse heeft in jouw boek(en), komen ze automatisch op inactief te staan. Dat voorkomt dat meerdere mensen tegelijk reageren op jouw aangeboden boeken. Het kan ook zijn dat het boek al enige tijd in je account staat. In dat geval zetten we het op inactief en sturen we je een e-mail met de vraag of je het studieboek nog aanbiedt. Zo ja, dan kan je deze in jouw account op de site heractiveren. Het kan ook zijn dat de bestelling (deels) retour gestuurd wordt. Je boeken staan nog op inactief omdat iemand wel interesse heeft gehad. Wanneer je de retourzending weer hebt ontvangen, vergeet dan niet de betreffende boeken op actief te zetten in je account. 

  • Kan ik zelf het plaatje of de omschrijving van mijn boeken aanpassen?

    • Verkopen

    Nee, dit is niet mogelijk. Dit is standaard informatie en het is niet mogelijk om dit op boekniveau aan te passen. Wel kan je bij het plaatsen een opmerking bij ieder boek plaatsen.

  • Kan ik ook studieboeken plaatsen die geen ISBN / EAN hebben?

    • Verkopen

    Daar kunnen we kort over zijn, dat is helaas niet mogelijk. 

  • Ik woon niet in Nederland. Kan ik me ook aanmelden?

    • Verkopen

    Als verkoper is het helaas niet mogelijk je aan te melden als je buiten Nederland woont. Bij de aanmelding moet je je postcode opgeven, en daarvoor kan alleen een Nederlandse postcode gebruikt worden. Onze website is momenteel niet op buitenlandse postcodes berekend.

  • Al mijn aanbod is opeens niet meer te zien voor kopers! Wat is dit?

    • Verkopen

    Dit kan gebeuren wanneer je de voorschriften van onze site niet volgt.

    Wanneer je bijvoorbeeld boeken niet opstuurt na een bestelling. In dat geval halen we je aanbod tijdelijk van de website af. Voordat dit gebeurt ontvang je nog wel eerst een herinnering. Op deze manier voorkomen we dat te veel kopers teleurgesteld worden door verkopers die er zogezegd 'met de pet naar gooien'. Het is misschien wat rigoureus, maar voor zowel kopers en als verkopers is het van belang dat het systeem goed functioneert.

    Het is gemakkelijk je boeken weer tussen het aanbod op de website te krijgen. Deze dien je zelf te activeren op de overzichtspagina van jouw aanbod.

     

  • Ik ga op vakantie, wat moet ik doen?

    • Verkopen

    Als je niet in staat bent de boeken op te sturen in je vakantieperiode, log dan in en stel in je account de vakantiemelding in. Geef daarbij op wanneer je vertrekt en weer terug bent. Vanaf dat moment kunnen kopers weer bestellingen bij je plaatsen.

  • Kan ik ook digitale boeken / e-books verkopen?

    • Verkopen

    Dit is niet mogelijk. De website is ingericht voor het verhandelen van papieren exemplaren.

  • Ik heb boeken geplaatst, maar niet alles is te vinden...

    • Verkopen

    In vrijwel alle gevallen staan geplaatste boeken direct tussen het aanbod. In uitzonderingsgevallen moeten ze nog door ons systeem worden verwerkt, en zijn ze automatisch na maximaal één dag te vinden.

  • Kan ik mijn studieboeken ook direct aan jullie verkopen?

    • Verkopen

    Nee, dat is helaas niet mogelijk. Je kunt je studieboeken alleen aanbieden aan anderen via onze marktplaats.

  • Boeken plaatsen lukt niet...

    • Verkopen

    Onze website is gemaakt met de nieuwste technieken. Oudere browsers zijn niet geschikt om boeken mee te plaatsen. Maak daarom gebruik van een moderne browser (bijvoorbeeld Chrome, Firefox, Internet Explorer of Edge) die helemaal up-to-date is. Plaats bij voorkeur je boeken op een PC in plaats van een tablet of smartphone.

  • Wie betaalt de verzendkosten?

    • Verkopen

    Een koper draagt een vast bedrag van €3 bij aan verzendkosten per bestelling bij een specifieke verkoper. Dit ongeacht het aantal boeken uit de bestelling. Deze bijdrage krijgt de verkoper automatisch overgemaakt als je de boeken hebt gestuurd en de koper de ontvangst heeft bevestigd.

  • Betaal ik nog verkoopkosten aan jullie als website?

    • Verkopen

    De kosten voor jou als verkoper zijn 10 procent over de verkoopwaarde van het boek. Deze kosten betaal je pas als een boek ook daadwerkelijk wordt verkocht. Stel je verkoopt een boek van € 20, dan krijg jij € 18 uitbetaald, plus de € 3 euro verzendbijdrage van de koper.

  • Kunnen verkochte boeken ook retour komen?

    • Verkopen

    Ja, de koper kan besluiten om boeken naar je te retourneren. Je krijgt een e-mail met daarin de bevestiging van de retour, plus de vraag om aan te geven wanneer je de geretourneerde boeken hebt ontvangen. Daarbij zijn er de volgende mogelijkheden:

    1. De hele bestelling komt retour
    Nadat jij hebt aangegeven dat je de retouren hebt ontvangen, krijg jij automatisch de verzendkosten (€3) overgemaakt.

    2. Een deel van de bestelling komt retour
    Nadat jij hebt aangegeven dat je de retouren hebt ontvangen, krijg jij de verkoopwaarde van de verkochte boeken overgemaakt, minus 10 procent commissie. Plus de verzendkosten (€3).